Portofino – mina tips!

Jag måååste berätta om vår lilla tripp söderut förra veckan då vi fick ledigt två dagar från träning. Jag har hört så mycket om Portofino och tänkte att det skulle vara kul att åka dit så efter matchen i tisdags tog vi bilen och åkte mot kusten. Från Turin tog det ungefär 2,5h kanske. Inte mer, kanske lite mindre t.o.m. Kusten är alldeles magisk och kör man så långt västerut man kan komma så är man snart utanför Nice i Frankrike där man sedan kan fortsätta sin semester om man vill ha mer. Jag måste ta den turen snart jag också. Ett annat tips jag också hört mycket om är Como- eller Gardasjön. Där kan man eventuellt börja sin resa för att sedan köra mot Portofino, om man nu vill det.

Portofino är hur som helst ett av de finaste ställena jag har varit på någonsin. Det är så häftigt att de finns så vackra platser på vår jord. Hela den lilla kustremsan med de små byarna är helt magisk. Så, jag ska berätta om vår första dag. Häng med!

I need to tell you about our little trip last week when we were given two days off training. I’ve heard so much about Portofino and thought it would be fun to go there after the game on Tuesday, so we took the car and went to the coast. From Turin it took about 2.5h maybe, no more, maybe a little less eaven. The coast is very magical and if you drive more to west you are soon outside Nice in France, where you can continue your holiday if you want more. I have to take that trip soon as well. Another tip I’ve heard about is Como or Lake Garda. You can for example start your journey there and then drive towards Portofino..

Portofino is by far one of the nicest places I have ever been to. It’s so cool that there are so beautiful places on our planet. The whole small coastal strip with the small villages is completely magical. So, I’ll tell you about our first day. Come along!

Vi bodde på ett hotell mellan Rapallo och Santa Margherita, så på morgonen promenerade vi till Santa Margherita och tog båten därifrån. Man kan också ta båten från Rapallo om man vill det. Den kan man åka med ända till Cinque Terre (Vernazza är den mest berömda av de 5 byarna). Det finns tidtabeller om man söker på internet. De rekommenderade oss på hotellet att låta bilen stå och istället ta buss eller båt, vilket vi är glada för. Åker man in till Portofino kan man parkera i ett stort garage precis innan hamnen men räkna med att ett par timmar går på runt 200 kronor. Taxi är ganska dyrt, en resa på 5-10 minuter kan gå på 40 euro. Det är väldigt mysigt att promenera mellan byarna, om man orkar och känner för det.

We stayed in a hotel between Rapallo and Santa Margherita, so in the morning we walked to Santa Margherita and took the boat from there. You can also take the boat from Rapallo if you wish. You can go all the way to the Cinque Terre with the boat (Vernazza is the most famous of the 5 villages). There are timetables for searching the internet. They advised us at the hotel to leave the car and instead take a bus or boat, which we are happy with. If you go to Portofino you can park in a large garage just before the harbor but expect a couple of hours to go around 20€. Taxi is quite expensive, a trip of 5-10 minutes can go at 40€. It is very cozy to walk between the villages, if you can and feel for it.

Vi började med att ta båten till den lilla viken San Fruttuoso. Dit går det bara att komma med båt och jag tyckte det var heeeelt fantastiskt!! Har aldrig sett något liknande. Det finns en större strand men vi valde att gå till den lite mindre stranden som var såå mysig. Det kändes väldigt idylliskt på något sätt, som att vi hittat ett litet paradis. Vi åt pasta till lunch, såklart, och hade en så vacker utsikt från bordet. Jag kan verkligen rekommendera er att åka dit! När vi sedan kände för oss hoppade vi bara på båten tillbaka igen. Sista båten hem tror jag gick runt 18 någonting. Från viken kan man även hyra en mindre båt för att åka till Christ of the Abyss, en jesusstaty som står på 15 meters djup nere på havsbotten.

We started by taking the boat to San Fruttuoso. You have to come by boat there and I thought the place was amazing!! Never seen anything like that. There is a bigger beach but we chose to go to the little smaller beach which was soo cozy. It felt very idyllic in some way, like finding a small paradise. We ate pasta for lunch, of course, and had such a beautiful view from the table. I can really recommend you to go there! When we wanted to we just jumped back on the boat. Last boat home I think went around 18.00 something. From the bay you can also hire a smaller boat to go to Christ of the Abyss, a jesus statue that is 15 meters deep down on the seabed.

Nämen alltså nyp mig i armen vad vackert det är!!! PORTOFINO I LOVE YOU!! Ser ni alla färger?! Ser ni alla vackra hus!? Jag gick runt och bara njöt där nere i den lilla hamnen och runt omkring. Skulle kunna gå runt hur länge som helst för allt var så otroligt vackert. Bästa tiden att åka in till Portofino är på eftermiddagen för då börjar turisterna dra därifrån, eller så är folk iväg och gör sig i ordning inför kvällen. Jag älskar att sitta och titta på folk dock. Det var så mycket vackra människor där, likaså båtar. Herregud, helt sinnesjukt!!

Now, nip me in my arms, how beautiful it is!!! PORTOFINO I LOVE YOU!! Do you see all colors?! Do you see all the beautiful houses!? I walked around and just enjoyed myself in the little harbor and around. Could be able to walk around for long time because of everything that was so incredibly beautiful. The best time to go to Portofino is in the afternoon, when tourists start to leave, or people leave and get ready for the evening. I love to sit and watch people though. There were so many beautiful people there, as well as boats.Oh my God, completely sincere!!

Framåt kvällen hoppade vi på båten igen och åkte tillbaka till Santa Margherita för att strosa runt lite och sen äta middag. Vi stannade på detta pizzastället som har enorma pizzor men också en av de godaste jag någonsin ätit. Jag kan verkligen rekommendera det!

Lite andra tips på restauranger och att göra som vi inte hann med men som man borde testa;

• Paraggi – en liten vik mellan Portofino och Santa Margherita. (Berlusconis helt sjuka lyxvilla ligger ute på udden i samma vik)
  • Capo Nord  – en liten beach club med 10-12 solstolar (jag tror man kanske kan boka dagen innan). Jag fick tips om att åka dit men vi fick inte riktigt tid till det den här resan.
  • Covo Di Nord Est – en restaurang/klubb mellan Santa Margherita och Portofino som serverar brasiliansk mat.
  • Ö Magazin – en jättemysig fiskrestaurang på hamnpromenaden i Portofino
  • Jolly bar – ska vara bra för en drink före eller efter middagen, också i Portofino
  • Da Puny – på torget nere i Portofinos hamn ska tydligen ha gudomligt god pasta.
  • Gelateria Centrale – i Santa Margherita ska tydligen ha den absolut bästa glassen!

Dag två åkte vi vidare mot Camolgi och Genua innan vi åkte vidare hem mot Turin. Ska berätta mer om det i nästa inlägg.

Hoppas ni gillade detta. Har ni fler frågor, bara hojta till så ska jag försöka svara!

Puss och kram

In the evening we jumped on the boat again and went back to Santa Margherita to stroll around a bit and then have dinner. We stayed at this pizza place which has huge pizzas but also one of the best I have ever eaten. I can really recommend it!

Some other tips of restaurants and to do, which we didn’t have time to, but which one should try;

• Paraggi – a small cove between Portofino and Santa Margherita. (Berlusconi’s completely sick luxury villa is located on the oceans of the same bay)
  • Capo Nord – a small beach club with 10-12 sun loungers. (you maybe have to book the day before) I got tips to go there but we did not really have time for this trip.
  • Covo Di Nord Est – a restaurant / club between Santa Margherita and Portofino which serves Brazilian food.
  • Ö Magazin – a nice fish restaurant in Portofino
  • When Puny – in Portofino, have really good pasta.
  • Gelateria Centrale – in Santa Margherita is supposed to have the absolute best gelato!

On day two we went on to Camolgi and Genoa before moving on to Turin. Will tell you more about it in the next post.

Hope you liked this. Do you have more questions, just write a comment, and I’ll try to answer!

XOXO

1 reaktion på “Portofino – mina tips!”

• Mario says:

Very nice blog and pictures, you can tell you had a good time 🙂 I agree Liguria and its cost is very pretty and diverse and Genova is a fascinating city too, unfortunately it was just hit by a disaster. Close to Turin though there are so many good weekend destinations the Alps of course but also Tuscany too is not too far away. Hope you are learning Italian too;) Forza Juve x